PRJ - Opdracht 1

Hier heb ik een LED en een piëzo aangesloten aan de Arduino. Eerst gaat het rode LED lampje 1 seconden branden en daarna gaat de piëzo 1 seconden piepen en dit blijft zich steeds herhalen.

 

Tinkercad:

In de code maak ja een herhaling. Oftewel een void loop. Dus je stelt de LED aan en wacht een seconden en dan zet je het LED lamp uit en zet je gelijk de piëzo aan. En vervolgens zet je de piëzo weer uit en het LED lamp weer aan.

Hier ziet u de code:

Onderdelen:

- Arduino Uno R3

- LED lamp Rood. 

- Weerstand (250 Ohm)

- Piëzo 

 


PRJ - Opdracht 2

Hier heb ik een stoplicht gemaakt. Het is een looplicht. Dat betekent dat de lampjes om de beurt 3 seconden branden. De rode LED brand 3 seconden vervolgens brand de oranje LED 3 seconden en daarna brand de groene LED 3 seconden. En dit herhaal zich. Hier is geen sensor gebruikt.

 

Tinkercad:

Hier gebruik je een herleidende code van opdracht 1. Maar hier gebruik je alleen de LED lampjes. Dus je zet de Rode LED aan. (pin 7) Wacht 3 seconden, zet de rode LED weer uit en de Oranje LED aan. (pin 4) Dan 3 seconden wachten. En als laatste zet je de oranje LED weer uit en de groene LED zet je dan aan. Let hierbij op dat je de andere LED weer uit zet. Anders gaan bijvoorbeeld rood en oranje tegelijk branden. Dan moet je een blauwe blok hebben. Voorbeeld: (Pin ''7'' instellen op ''Laag'') en (Pin ''4'' instellen op ''Hoog'')

Hier ziet u de code:

Onderdelen:

- Arduino Uno R3

- LED lampjes rood, oranje en groen.

- 3 Weerstanden (100 Ohm)

 


PRJ - Looplicht.

Hier heb ik een looplicht gemaakt op mijn breadboard. Ik heb hier twee LED extra toegepast vergeleken opdracht 2.

 


PRJ - Opdracht 3

Hier heb ik een stoplicht gemaakt die aan gaat met een tempratuursensor. Als ik de tempratuursensor hoger dan 30 graden zet, dan gaat het stoplicht lopen. Is hetzelfde als opdracht 3, alleen het stoplicht gaat aan wanneer ik de tempratuursensor hoger dan 30 graden zet.

 

Tinkercad:

Hier gebruik je een nieuwe code met de bestaande code. Je gebruik het oranje blok (''Terwijl'' - Wiskundige blok ''> = 30'' - herhalen) Bovenin het blok zet je het wiskundige blok ''kleiner dan, groter dan'' , dan zet je de de ingang neer. Dus op poort A0 komt de tempratuursensor. Dan zet je de gegevens neer wanneer de stoplicht aan zet. Ik heb het in Celsius gezet. En als het hoger dan 30 graden is, dan gaat het stoplicht aan. Als het lager is dan 30 graden, dan gaat het stoplicht je het Oranje blokje klaar heb, ga je de opdracht die de Arduino moet uitvoeren neerzetten. Dus je stoplicht. Dit is dezelfde code als Opdracht 2. 

Hier ziet u de code:

Onderdelen:

- Arduino Uno R3

- LED lampjes rood, oranje en groen.

- 3 weerstanden (100 Ohm)

- Tempratuursensor (TMP36)

- Breadboard (klein)

 


PRJ - Opdracht 4

Hier heb ik een stoplicht aangesloten aan een Sonar sensor. Als de Sonar sensor detecteert dat iets dichterbij is dan 100cm, dan gaat het stoplicht op rood en gaat de piëzo piepen. Voor de auto's gaat het stoplicht op rood en vervolgens gaat het stoplicht voor de boot op rood. Als iets verder dan 100cm is, dan gaat het stoplicht op groen voor de auto's en voor de boot op rood. Hier is de Hold fuctie niet gebruikt. Je kunt dan in het filmpje zien dat de oranje LED niet brand na groen. Als ik dat wel wou, dan gaat de stoplicht tussen oranje en groen knipperen. Dat komt doordat Tinkercad in void loop staat ingesteld, dus hij leest van boven naar beneden wat er in het oranje blokje staat.

In opdracht 4.1 wordt wel de Hold fuctie gebruikt. Hierbij kan ik dus wel de oranje LED gebruiken.

 

TInkercad:

Hier gebruik je het Oranje blokje (Als - Wiskundige blok ''< = 100'' - dan). Hiervan moet je er twee van hebben. Omdat je een tegenstelling gaat gebruiken. En je gaat ook de Sonar gebruiken, dus dan gebruik je de (Ultrasone afstandssensor voor triggerpin ''0'' echopin '' zelfde als trigger'' in eenheden ''cm'' lezen) voor de sonar. Als je alle gegevens heb ingevuld. Ga je je het looplicht maken. Hierbij gebruik je de blauwe blokjes, dus je uitgang. Zet hierin je uitgang van de LED lampjes en de piëzo. Vervolgens ga je instellen welke LED moet gaan branden. Daarna maak je nog een oranje blok met dezelfde gegevens. Alleen moet je bij je Wiskundige blok een waarde veranderen en natuurlijk moet er dan een ander lampje branden en vergeet niet om je piëzo uit te zetten!  Als je dat gedaan heb moet je in het paarse balkje zeggen van > Groter dan 100. Dat betekent als de sonar iets detecteert dat verder is dan 100 centimeter, dan moet dus groen gaan branden op het stoplicht.

Hier ziet u de code:

Onderdelen:

- Arduino Uno R3

- Piëzo

- Sonarsensor (HC-SR04)

- LED lampjes rood, oranje en groen.

- 3 weerstanden (100 Ohm)

- Breadboard (groot)

 


PRJ - Opdracht 4.1 (Hold functie)

Vergeleken met opdracht 4 heb ik hier dus wel de Hold functie gebruikt. Dat betekent dat de Arduino niet verder gaat met lezen wat er in dat oranje blokje staat, tenzij de waarden gaan veranderen. Ik heb als sensor de Sonar gebruikt. De Sonar geeft pas een seintje als er iets dichter dan 50 centimeter is. Dan gaat het stoplicht op rood. En dan blijft het stoplicht op rood. Totdat de Sonar niks meer detecteer. Dan gaat het stoplicht weer op groen. Het verschil met opdracht 4 is dat bij opdracht 4 alleen maar rood en groen LED lampjes gaan branden. Als de Sonar iets detecteer, dan gaat het stoplicht op rood totdat de Sonar niks ziet. Dan gaat het stoplicht op groen. Maar er zit geen oranje tussen. En bij opdracht 4.1 wel. Als ik Hold functie niet zou gebruiken, dan gaan rood, oranje en groen knipperen. Want het programma Tinkercad staat ingesteld als void loop. Dus Tinkercad herhaalt steeds wat er in het oranje blokje staat.

 

Tinkercad:

Ik heb dan bij mijn stoplicht in het eerste blokje nog een blokje geplaats voor mijn Oranje LED. Zoals een echte stoplicht werkt! En ik heb ook een oranje blokje gedaan. De (''2'' - seconden - wachten). Dus een wachtblokje. Als de Arduino gaat lezen, gaat de Arduino het stoplicht eerst op rood zetten en dan op oranje. En dan moet hij wachten door de stopfunctie. De stopfunctie maak je door een Oranje blok met (''terwijl'' - Wiskundige blok - ''< = 100'' herhalen) Zet vervolgens in het Wiskundige blokje de paarse balk met je sonar en de juiste gegevens! Ik heb in dat blokje gedaan dat de Arduino de piëzo uit zet.

Hier ziet u de code:

De stoplicht in het echt:

Onderdelen:

- Arduino Uno R3

- Piëzo

- Sonarsensor (HC-SR04)

- LED lampjes rood (4), oranje (2) en groen (3)

- 9 weerstanden, 150 ohm (6) en 56 kilo ohm (3).

- Breadboard (groot)


PRJ - Opdracht 5

Deze opdracht is hetzelfde als opdracht 4. Alleen heb ik een knop gebruikt. Als ik het knopje indrukt, dan gaat het stoplicht lopen. Ik heb hier een looplicht toegepast. Eerst gaat oranje 3 seconden branden en tegelijkertijd gaat de piëzo piepen. Vervolgens gaat het stoplicht op rood voor 5 seconden en vervolgens gaat het stoplicht weer op groen. 

 

Tinkercad:

Voordat je het maakt, let op hoe jede knop aansluit!!! Ik had het eerst als ''Digitale pin 13 lezen''. Maar dat werkte alleen wanneer ik de knop ingedrukt hield. Maar dat wou ik niet. Dus had ik een variabele gemaakt voor de knop. Dan weet de Arduino welk poortje het seintje van de knop krijgt. (''Button'' instellen op - Digitale pin ''13'' lezen -)

Dus: ''Als Button hetzelfde is als Hoog, dan'' dan weet de Arduino dat het stoplicht aan moet. Vervolgens de commando. (Wat de Arduino moet uitvoeren.) 

En vergeet niet om het loopje te stoppen.

Dus: Maak een oranje blok met '' Als Button hetzelfde is als Laag dan''. Vervolgens de commando.

 

Hier ziet u de code:

Het resultaat:

Onderdelen:

- Arduino Uno 3

- Piëzo

- Drukknop

- LED lampjes, rood (4), oranje (3) en groen (3)

- 4 weerstanden, 150 ohm (3) en een 10 kilo ohm.

- Breadboard (groot)

 


Project Brug bijna af.

De code is bijna af. Er zitten nog wel rare foutjes in en het werkt niet helemaal vlekkeloos. De slagbomen gaan niet altijd op dezelfde tijd open en dicht. Rood en Oranje blijven knipperen. Maar de code is grotendeels af. In het volgende filmpje laat de code zien de helemaal klaar is.

Hier ziet u de code: (Werkt niet helemaal goed!!!)