Project Scooter (gy6 blok)

Hier laat ik zien wat ik doe met mijn scooter. Deze scooter was in redelijk slechte staat. Mijn visie is om de scooter helemaal op te knappen en customizen naar mijn eigen smaak. Hier kunt de de verloop volgen van het proces. 

 

Voor geïnteresseerde:

- gy6 handleiding: https://www.manualslib.com/manual/661505/Scootdawg-Gy6.html

- gy6 spullen Nederland: https://www.k-parts.nl/

- gy6 spullen Amerika: https://ncystore.com/ 

(Let op bij de Amerikaanse site's op de verzendkosten. Zijn best wel prijzig!)


Motorswap 

 

Hier heb ik een motor overgezet. Het motorblok (genaamd gy6 -> 139qmb) wat er eerst onder zat was ik niet tevreden mee. Maakte rare geluiden, was best wel traag en reageerde niet lekker. En ik had de scooter bleek er bij het olie verversen maar 3 droppels olie in het blok te zitten. Dat vertrouwde ik niet want je weet nooit hoe lang de vorige eigenaar heeft gereden met 3 droppels olie. Een blok zonder olie loopt binnen een minuut vast. Vooral bij grote motoren. Deze gebruiken namelijk glijlagers. Hier moet een laagje olie tussen zitten voor de smeering. Als dit niet zo het geval is schraapt metaal op metaal en loopt het blok namelijk snel vast. In de handleiding van de gy6 139qmb blok moet je om elke 2000km de olie verversen.

Maar wat moet ik dan doen? Scooter weg of het blok controleren. Ik ging eerst voor het tweede. Dus de lagers en een nieuwe cilinderkop met zuiger. Ik wou graag een 90cc erop zetten voor meer trekkracht. Vervolgens wou ik er injectie op zetten voor een lagere brandstofgebruik. Dit leek me ideaal voor de lange afstanden naar school. Me vader kwam op een gegeven moment met het idee dat mijn oom namelijk een chinees retro scooter model heeft en die wordt toch niet meer gebruikt. Hij deed er niks mee dus nagevraagd en mocht ik  het blok van hem overnemen. Die had 3500km gelopen dus vrij nieuw. Mijn scooter had ook namelijk 9300km gelopen. Dus het kwam toch wel goed uit. Dit waren bijna dezelfde blokken. Alleen de motorcode was iets anders, namelijk bn139qmb. Maar het past allemaal wel. 

De swap ging wel redelijk snel, namelijk in een dag gedaan. Natuurlijk gaat het nooit zo soepel als je wilt. Het is een Chinese scooter dus soms moet je de gehele scooter slopen om ergens bij te kunnen. Dus de kappen en de rekken achter moesten weg. Vervolgens koppel je alle elektronica wat van de motor af komt los en haal je daarna de achter veren weg. Dit model heeft achter twee veren wat ik nog nooit had gezien. Vervolgens haal je de motorsteunpennen die het frame in gaan los en kan je het blok er vanaf halen. (Zie afbeelding 1) Ik had de blokken naast elkaar gezet om dingen over te zetten zoals het luchtfilter, de juiste veer en het wiel. Ik heb de emissie/EGR systeem weg gehaald voor meer vermogen en minder vacuüm verlies. 

afbeelding 1                                                                                                                                                     afbeelding 2

 

Vervolgens heb de kleppendeksel overgezet. Hier kon je gelijk controleren of het blok van binnen nog in goede staat is. Beide motoren waren in goede staat en beide hadden dezelfde goede compressie. Compressie is de druk dat de motor levert als de zuiger omhoog gaat en de lucht in de cilinderkop nergens naartoe kan.

In afbeelding 4 kon je goed zien waar de tuimelaars en de kleppen zaten. Alles zag er goed uit. Voldoende kleppen speling. Dit moet bij een gy6 bij beide kleppen 0,2mm zijn. Dus de inlaat en uitlaat klep. Deze motor beschikt over een 2v configuratie. dit is een goedkope manier op kosten te besparen. Meeste moderne scooter blokken hebben een 4v configuratie. Dit betekent dat er 4 kleppen zijn. Twee voor de inlaat en twee voor de uitlaat. Er bestaat ook een 3v configuratie. Twee kleppen bij de inlaat en een grote bij de uitlaatklep.

afbeelding 3                                                                                                                                                     afbeelding 4

 

Na al dit werk wou de blok even moeilijk starten maar hij deed het wel. Het moeilijk starten kwam doordat de carburateur leeg was gelopen met benzine. Dus de carburateur moest weer vol lopen met benzine en daarna kon de scooter starten.

De carburateur regelt handmatig de mengverhouding van benzine en lucht. Deze carburateur is half pneumatisch gestuurd. Doordat de gasklep open komt te staan, wil de motor meer brandstof krijgen aan waardoor de zuigdruk oploopt. Dit zuigt de gasnaald omhoog waardoor er meer brandstof komt in de motor. Dit komt dan bij de eerste fase binnen van de 4 fasen. Want het is een 4 takt blok. Bij de eerste fase komt dus het gemengde brandstof binnen van de carburateur. Bij de tweede fase gaat de inlaatklep dicht en komt de zuiger omhoog. Nu wordt het gemengde brandstof fijn gecomprimeerd doordat het dichtgedrukt wordt. Als de zuiger helemaal op de top komt (top dead center) dan komt er een vonk van de bougie. Dit is fase 3. Hierdoor ontstaat er een explosie in een gesloten ruimte. Hierdoor wordt de zuiger naar beneden gedrukt wat resulteert in power dat naar de wiel gaat. Vervolgens bij fase 4 komt de zuiger weer omhoog en duwt de gassen via de uitlaatklep naar de uitlaat toe.

Bij afbeelding 5 ziet u een voorbeeld van een 4 takt van een automotor. 

Dat uitgelegd deed de motor het gelukkig heel goed. Was vrij alert en lekker krachtig wat mij wel verbaasde. De motor is gewoon een 50cc (standaard volgens de wet) maar trok hard. Komt het doordat ik het EGR systeem heb weggehaald? Dat durf ik niet te zeggen. Ik denk zelf niet dat het heel veel koppel bij levert. Ook bij de aandrijving was alles standaard. Maar ik ben best wel tevreden over het resultaat. Gaat dik 70 op de tellen. Dus niks te klagen. Maar hij kan harder trekken met een paar aanpassingen. Dat laat ik u een andere keer zien. Mijn doel is eigenlijk dat ik de jeugd met een gemene grijns kan verslaan bij een stoplicht. Wordt ik wel vrolijk van. Maar moet ook veilig zijn. Dus betere remmen voor meer remkracht en misschien ABS als dit mogelijk is. ABS verzorgt er voor dat de remmen niet blokkeren. Er wordt door een sensor gekeken of alle wielen dezelfde snelheid verminderen. Als dit niet het geval is wordt er bij die wiel het remvermogen afgenomen totdat de snelheid weer klopt met de andere wielen. Maar scooter hebben helaas niet echt veiligheidsregels of worden niet getest op de veiligheid in Nederland. En vooral goedkopere merken lopen dan best wel achter op de techniek. Wat bij mij het geval is. 

 


Koelkappen gespoten

 

Nog geen week later wou ik heel erg graag de koelkappen zwart gaan spuiten. Ik was van mening dat dit er mooier gezicht gaf aan de motor. Ik had de kappen van me oude blok gepakt en zwart gespoten. (Zie afbeelding 6 het verschil)

afbeelding 6

 

De linker was van het blok dat ik had overgezet en de rechten was van het oude blok wat ik gespoten had. Persoonlijk was ik erg trots op het resultaat. Het was best wel strak voor iets wat ik buiten heb gespoten omdat je het in een open ruimte doet, dus er valt dan stofdeeltjes of vliegjes op terwijl het nat is. Hierdoor krijg je spikkels en dat wil je liever niet. Dus mijn tip is veel schuren en buiten spuiten en in de scheur even laten drogen. En dan daarna even buiten laten drogen als de lak droog genoeg is om aan te raken. Laat het dan daarna 24 uur uitharden.

Vervolgens heb ik van de motor de kappen eraf gehaald. (Zie afbeelding 7) Ik had een doekje in de inlaat gestopt om te voorkomen dat er viezigheid in de inlaat komt want dan heb ik een groot probleem. Vervolgens had ik de nieuwe gespoten kappen gemonteerd en rustig de scooter weer opgebouwd. Zie afbeelding 13 en 14 voor het eindresultaat.

afbeelding 7                                                                                                                                                    afbeelding 8

afbeelding 9                                                                                                                                                    afbeelding 10

afbeelding 11                                                                                                                                                  afbeelding 12

afbeelding 13                                                                                                                                                   afbeelding 14

 

Mijn zorgen waren namelijk dat de verf de tempratuur niet aan kan van het blok. Maar de kappen zijn gemaakt om de lucht van de ventilator te geleiden naar de cilinderkop om de motor te koelen. Dus het kon niet zo heet worden leek mij. 

Tot nu toe heb ik even een stuk gereden en is de lak nog goed. Dus ik denk dat het wel goed komt.


Uitlaat en kickstartkap pakkingen vervangen.

 

Tijdens het monteren van de uitlaat kwam ik erachter dat de pakking op was. Helemaal plat gedrukt. (Zie afbeelding 15)Dus hiervoor moest ik een nieuwe bestellen. Maar dat kon niet verzonden worden omdat de het te duur was om verzonden te worden. Dus had ik maar een kickstartpakking en een oliefilter bij besteld. Moesten ook vervangen worden. 

afbeelding 15

 

De uitlaatpakking is gelukkig zonder problemen vervangen. Vervolgens heb ik de kickstartkap pakking vervangen. Ook zonder problemen vervangen. (Zie afbeelding 18 voor het eindresultaat.)

De oliefilter ga ik later vervangen. Dan vervang ik ook gelijk de olie van het blok. 

afbeelding 16                                                                                                                                                  afbeelding 17

afbeelding 18                                                                                                                                                   


Olie verversen

 

Hier heb ik geen foto's van omdat ik vieze olie handen had.

Soms moet de olie vervangen worden en dit was zeker bij mij het geval. Was namelijk pikzwart en ik wist niet zeker of er inloopolie nog in zat. Meestal uit de fabriek wordt er inloopolie in de motor gedaan om de onderdelen goed in elkaar te laten lopen. Daarna moet je de olie vervangen naar de standaard 10W-40. Dit wordt aangeraden in de handleiding. Maar de meeste mensen hebben niet de tijd of geld om dit te doen/laten doen. Deze scooters zijn namelijk gericht op de goedkopere doelgroep.

Wat je doet is eventjes een rondje rijden om de motor warm te maken. Controleer of de motor warm genoeg is. Dit kan je voelen om je hand onder het blok te doen en dan aanraken. Is het lauw? Dan kan je het wel vervangen. Waarom je de olie moet vervangen bij een wam blok? Dit is omdat de olie dunner wordt hoe warmer het wordt. Waardoor het beter en makkelijker uitstroomt. Maar ook niet te warm wat dat kan pijn doen aan je handen. De olie kan na een tijdje bij het rijden 90 graden worden. 

Vervolgens zoek je naar de aftapplug van het blok. Zit logischerwijze helemaal onder het blok. (Laagste punt van het blok.) Draai het los en dan valt er waarschijnlijk een veer en een filter. Dit kan maar op een manier in volgorde gezet worden en gemonteerd worden. Mijn tip is om de oliepeil uit het blok te halen waardoor het sneller stroomt. 

Als de olie stopt met stromen moet je de scooter naar een kant gaan duwen en dan komt de laatste restjes olie uit het blok. Echt alles moet eruit lopen. Mijn tip is ook om een nieuwe filter te bestellen en een nieuwe o-ring bij de aftapplug. Monteer deze onderdelen in goede volgorde en stop het dan in de motor. Zet de aftapplug handvast. Nooit te vast! Anders kan je wel een nieuw blok halen. Vervolgens stop je er olie in bij de oliepeil. In een gy6 blok gaat er 600 milliliter olie in het blok. Controleer in de tussentijd het oliepeil of de olie op peil is. Nooit te weinig en nooit te veel. Meestal geeft de oliepeil aan wat de max. en min. is.

Rij dan even een stukje om de olie rond te laten gaan door het hele blok. En kijk de volgende dag als het oliepeil goed is. Doe dit het best als de motor koud is. Als de motor gedraaid heeft zakt het oliepeil een beetje omdat de olie door het hele blok nu is. Dus voor een nauwkeurig antwoord moet je peilen als het blok koud is. Controleert regelmatig het oliepeil voor eventuele olieverbruik. Een klein beetje kan nog maar een overmaten aan verbruik? Dat is er iets niet goed met het blok. 


Maak jouw eigen website met JouwWeb