Project scooter 2 (2 takt Kymco)

 

Hier ben ik bezig met een Kymco ZP50 Super Fever. Dit is een scooter uit 2005. Deze beschikt over een 49cc 2 takt motorblok. Dit is de eerste scooter met een 2 takt waar ik veel aan gaat werken. Dit blok is van Honda. Deze blok wordt ook door vele andere scooters gebruikt. Het is een 49cc blok die luchtgekoeld is. Waarbij de GY6 blok meer een Honda blok kloon is maar toch weer gebruikt wordt door Honda. 

 


Proberen te starten.

 

Deze scooter stond meer dan een jaar vast. Dat is best wel lang. Ik was wel benieuwd of hij wilt starten. Om te starten had ik eerst gekeken of het blok vast stond. Dat was gelukkig niet zo. Ik heb de kappen eraf gehaald voor meer ruimte. Vervolgens heb ik gekeken of er benzine was en of er olie in de oliereservoir zat. Het viel me op dat het blok geen bougie had. Gelukkig had ik nog een 2-takt bougie liggen. Die zijn namelijk wat breder dan een 4-takt bougie. Toen heb ik gekeken voor een vonk. Dit had de scooter gelukkig wel. Alleen benzine krijgt hij niet. Dus ik moet kijken naar de benzine slangen. De tank was redelijk vies van binnen. Dus er is een kans dat er een vuiltje in de pomp zit of in de carburateur. 

 

afbeelding 1

afbeelding 2                                                                                                                                              afbeelding 3

 

De volgende dag wil ik kijken of ik er even een andere tank erop kan zetten die schoon is. Als dat niet werkt ga ik de carburateur schoonmaken.

 

Dit blok is een 2-takt. Mijn andere scooter is een 4-takt. Het verschil is als volgt:

 

Een 2-takt blok heeft twee procedures minder dan een 4-takt blok. Er zijn geen kleppen bij een 2-takt. De motor heeft geen carter waar de olie in zit. De olie wordt gemengd met benzine. 

 


Maak jouw eigen website met JouwWeb